Pytanie zadane w tytule jest kluczowym, aby właściwie oszacować, ile i jakiego rodzaju kontenerów potrzebujemy, by przewieźć ładunek, który mamy dostarczyć do odbiorcy. Czy przewożenie palet w kilku kontenerach 40DV/HC będzie bardziej efektywne i ekonomiczne od wykorzystania kilkunastu kontenerów 20’DV? By zmaksymalizować ilość ładunku i tym samym jak najlepiej wykorzystać przestrzeń ładunkową musimy wziąć pod uwagę kluczowe czynniki – typ kontenera i rodzaj palet.
W transporcie powszechnie stosuje się dwa rodzaje palet:
Paleta euro EPAL charakteryzuje się tym, że pasuje do wszystkich rodzajów wózków widłowych, dzięki czemu jest mało problematyczna i bardzo uniwersalna. Dlatego właśnie jest najbardziej popularna w transporcie kontenerowym. Szacuje się, że na całym świecie krąży ich 450-500 milionów.
Paleta przemysłowa jest większa od europalety – jej szerokość to 1000 mm, a nie 800 mm.
Jest to również najbardziej popularny typ palet, których używa się w Wielkiej Brytanii.
Jej wymiary nie podlegają przepisom standaryzacji, ale to oczywiście nie oznacza, że nie wolno ich używać w transporcie wszelkiego rodzaju ładunków.
Kontenery są ustandaryzowanym rozwiązaniem do przewozu towarów. Każdy typ kontenera ma ustalone wymiary i określoną kubaturę, więc jesteśmy w stanie łatwo policzyć, ile palet można załadować do każdego. Należy jednak wiedzieć, że całkowite wypełnienie dostępnej przestrzeni ładunkowej nigdy nie będzie możliwe. Wpływ na to mają:
Poniżej przedstawiamy najbardziej popularne kontenery i najbardziej optymalne rozwiązania wypełnienia ich ładunkiem umieszczonym na paletach.
Wymiar | mm, m3 |
Długość wewnętrzna | 5900 mm |
Szerokość wewnętrzna | 2350 mm |
Wysokość wewnętrzna | 2395 mm |
Pojemność sześcienna | 33,2 m3 |
Wysokość drzwi | 2292 mm |
Szerokość drzwi | 2340 mm |
20DV to standardowy kontener morski, który jest w stanie zmieścić 11 europalet:
Kontener 20’DV jest w stanie zmieścić 10 palet przemysłowych
Kontener 40’DV jest w stanie pomieścić 24 europalety i 20 palet przemysłowych.
Wymiar | mm, m3 |
Długość wewnętrzna | 12032 mm |
Szerokość wewnętrzna | 2352 mm |
Wysokość wewnętrzna | 2395 mm |
Pojemność sześcienna | 67,7 m3 |
Wysokość drzwi | 2292 mm |
Szerokość drzwi | 2340 mm |
Kontener morski 40’ o zwiększonej wysokości. Kontener ten również jest w stanie pomieścić 24 europalety lub 20 palet przemysłowych.
Wymiar | mm, m3 |
Długość wewnętrzna | 12032 mm |
Szerokość wewnętrzna | 2350 mm |
Wysokość wewnętrzna | 2700 mm |
Pojemność sześcienna | 76,3 m3 |
Wysokość drzwi | 2597 mm |
Szerokość drzwi | 2340 mm |
Standardowy kontener 45’ mieści 24 palety przemysłowe lub 27 europalet.
Wymiar | mm, m3 |
Długość wewnętrzna | 13556 mm |
Szerokość wewnętrzna | 2352 mm |
Wysokość wewnętrzna | 2700 mm |
Pojemność sześcienna | 86 m3 |
Wysokość drzwi | 2597 mm |
Szerokość drzwi | 2340 mm |
Kontener morski 45’ o powiększonej szerokości. Maksymalna ładowność kontenera 45’ Pallet Wide to 33 europalety lub 26 palet przemysłowych.
Wymiar | mm, m3 |
Długość wewnętrzna | 13553 mm |
Szerokość wewnętrzna | 2410 mm |
Wysokość wewnętrzna | 2700 mm |
Pojemność sześcienna | 88,7 m3 |
Wysokość drzwi | 2585 mm |
Szerokość drzwi | 2416 mm |
Jak można zauważyć, o ilości przewożonego ładunku na palecie i w kontenerze mogą decydować milimetry oraz wzajemne zależności między tym co przewozimy, jakich palet używamy i warunków spedycji ustalonych prawnie. Dlatego za każdym razem przed złożeniem zamówienia, warto skonsultować się bezpośrednio z przewoźnikiem i podać wszelkie informacje na temat planowanego ładunku. Profesjonalna firma spedycyjna będzie w stanie dokładnie oszacować jakich środków użyć, by przewóz był jak najbardziej ergonomiczny i ekonomiczny z punktu widzenia nadawcy, przewoźnika oraz odbiorcy.